Tuesday, July 19, 2011

CERITA JENAKA


CERITA JENAKA
CERITA jenaka mengandungi unsur kelucuan yang dapat menimbulkan gelak ketawa di kalangan pendengarnya. Ham-pir keseluruhan cerita jenaka menggambarkan kebodohan watak utama. Sifat bodoh akibat daripada membuat sesuatu tafsiran yang salah menyebabkan watak jenaka itu melakukan aksi-aksi yang menimbulkan kelucuan.
Selain watak bodoh, terdapat juga watak pintar dan watak yang selalu mengalami nasib malang. Terdapat lima watak jenaka Melayu yang terkenal iaitu Pak Pandir, Pak Kaduk, Pak Belalang, Si Luncai dan Lebai Malang. Watak asli jenaka Melayu ialah Pak Pandir, Pak Kaduk, dan Lebai Malang. Selainnya adalah pinjaman dari luar sama ada dari India mahupun Arab-Parsi seperti Pak Belalang, Si Luncai, Mat Jenin, Abu Nawas, dan Awang Kenit. Sungguhpun begitu, terdapat ratusan lagi cerita jenaka dalam perbendaharaan sastera rakyat Melayu.
Pada umumnya, cerita-cerita ini berfungsi sebagai alat kritik sosial kepada masyarakat. Sifat negatif seperti bodoh, tamak, mementingkan diri sendiri, menipu untuk melepaskan diri dan sebagainya dikritik menerusi cerita-cerita ini. Selain mengkritik tingkah laku yang buruk, institusi tertentu seperti institusi keagamaan (lebai) dan pemerintah (raja, pembesar, hakim, dan penghulu) turut menjadi sasaran kritikan atas penyelewengan yang dilakukan (Shaiful Bahri Md. Radzi, 2000).
*   *   *
Kejenakaan Pak Pandir
CERITA ini ialah cerita dua orang suami isteri iaitu Pak Pandir dan Mak Andih. Jadi, suatu hari itu, mereka hendak bekerjalah hendak membuat ladang bertanam padi. Jadi, kalau begitu dia hendak mencari kerbau. Hendak membeli kerbau, disuruhnya Pak Pandir membeli kerbau untuk mem-bajak tanah. Pak Pandir ini orang yang bodoh-bodoh tetapi ada kalanya bijak juga. Bijaknya bijak bodohlah. Jadi, kata dia, "Macam mana rupa kerbau itu?" Dia tidak tahu.
Datang kata Mak Andih ini, "Mana yang makan rumput itu nanti, itu kerbaulah," katanya.
Jadi, Pak Pandir pergi mencari kerbau. Dia pergi, pergi ditengoknya seorang petani tengah menajak, merumput di sawah padi itulah. Zaman dahulu tidak ada tajak. Di sawah padi itu ada satu alat namanya keri. Alat itu gunanya untuk memotong rumpudah. Menajak rumput pada pangkal-pang-kal padi itu. Jadi, Pak Pandir ini datang kepada petani itu. Katanya, "Hai, saudara!" katanya. "Ini hendak jual ke apa ini, kerbau ini?"
"Ah?" kata petani itu. "Ini bukannya kerbau!" katanya. "Ini keri buat memotong rumput," katanya.
"Ah! Yalah! Asalkan makan rumput bolehlah. Tidak kiralah apa-apa," katanya.
Jadi, petani itu bersetuju untuk menjual keri tersebut. Apabila petani bersetuju hendak menjual, dibelinyalah. Jadi, dibelinya keri tersebut. Sambil itu, Pak Pandir teringat pesan Mak Andih tadi, "Bila kerbau itu hendak dibawa balik ikat dengan tali."
Jadi, tali yang dibawanya itu diikatnyalah keri itu tadi. Jadi, keri ini macam tajak yang kecil itulah. Jadi, sudah di-ikatnya keri itu tadi lalu diseretnyalah. Jadi, bila diseretnya keri ini memantul-mantullah. Ia memantul pada tanah dan kadangkala terkena kakinya, kena tumitnya menyebabkan luka. Dalam pada berjalan itu dia pun bersungutlah, "Celaka, kerbau ini!" katanya. "Kaki aku pulak ditanduknya. Tengok, sudah berdarah-darah ini," kata Pak Pandir.
Jadi, dibawanya balik 'kerbau' itu balik ke rumah. Bawa balik, bawa balik sampailah dekat pokok mempelam ditambatnyalah keri itu tadi. Jadi, Pak Pandir pun balik lalu masuk ke rumah. Sampai di rumah dia pergi berjumpa Mak Andih. Kata Mak Andih, "Mana dia kerbau? Sudah dapat?"
"Dapat sudah."
"Mana dia?"
"Aku tambat dekat pokok mempelam," kata Pak Pandir. Jadi, apabila ditengok-tengok oleh Mak Andih dia pun terperanjat lalu marah. "Ini bukannya kerbau!" "Bukan kerbau?" kata Pak Pandir. "Ah! Ini keri!" kata Mak Andih.
"Ah! Aku tidak tahulah. Engkau kata yang makan rum-put," katanya. "Benda ini makan rumput juga." Kemudian keri itu ditukarkan semula dengan kerbau oleh Pak Pandir.
* *  *
Selain seorang yang bodoh, Pak Pandir ini juga memang se-orang pemalas. Dia tidak suka pergi ke ladang. Jadi, Pak Pandir dengan Mak Andih ini ada seorang anak kecil. Umur anak mereka ini dalam dua tiga bulanlah. Suatu hari, Mak Andih bercadang hendak pergi ke ladang. Jadi, Pak Pandir disuruhnya menunggu rumah. Dia pesan dengan Pak Pandir, "Pak Pandir! Pak Pandir! Aku hendak ke ladang ini. Budak itu nanti, anak kita, kalau bangun dari tidur, engkau mandi-kan," katanya. "Tetapi, dimandikan biar mandi air panas. Air suam-suamlah. Air panas itu masuk campur dengan air sejuk. Mandikan dia budak ini air panas." Kata Pak Pandir, "Yalah!"
Jadi, Mak Andih pergilah ke ladang. Pergi, pergi, Pak Pandir ini teringatkan budak ini disuruh mandi dengan air panas saja. Jadi, dimasukkannya anaknya dalam besen itu. Dibuat sudah dan dimasaknya air panas dan dijirusnyalah. Jadi, budak ini kena air panas, mati. Jadi, Pak Pandir ini tidak tahulah budak itu sudah mati. Budak ini ditengoknya, budak ini tersengeh.
"Tertawa anak kita ini, mandi air panas," katanya.
Jadi, rupanya dalam pada dia tengok-tengok itu Mak Andih pun balik. Balik-balik, ditengok Mak Andih anaknya itu terjeringai sahaja. Ertinya macam tersengeh sahajalah. Rupa-rupanya anaknya itu sudah mati. Sudah mati habislah ceritanya.
Kata Mak Andih, "Sudah mati apa hendak buat? Pergilah tanam."
Jadi, Pak Pandir pergilah membawa cangkul satu. Jadi, sudah dikapankanlah budak kecil ini tadi. Tidak ada apa yang dipakai, dibungkusnya budak ini dengan tikar sahaja. Habis dipikulnya dan dengan tajak satu. Dalam pada dia berjalan-jalan ini, budak dalam tikar ini tidak disedarinya terjatuh. Jadi, tikar itu dipikulnya juga dengan cangkul. Habis, sampai sahaja ke kubur digalinya kubur itu dimasukkannya tikar sahaja. Kata Pak Pandir, "Anak kita sudah masuk sekali dengan tikar-tikar sekali."
Pak Pandir pun balik. Bila hendak balik, tengah jalan di-jumpanyalah satu budak mati tengah jalan.
Jadi, dia pun berfikir dalam hatinya, "Bukanlah-anak aku sahaja yang mati," katanya. "Anak orang lain pun ada juga yang mati. Tidak apalah," katanya. "Bukan anak aku seorang sahaja, anak orang lain pun mati juga," kata Pak Pandir.
Dia pun balik. Balik, balik, Pak Pandir cerita dengan Mak Andih. Kata Mak Andih, "Sudah tanam?"
Katanya, "Sudah! Tapi tidak usahlah Mak Andih susah hati," katanya. "Kita, dalam dunia ini bukan anak kita sahaja yang mati. Aku tadi jalan balik, tengah jalan itu aku jumpa anak orang ada juga yang mati," katanya.
Jadi, kalau begitu dia baliklah. Mak Andih ini pun pergi hendak menengok kubur anaknya. Ditengoknya tengah jalan itu anak dia yang dibawanya tadi oleh Pak Pandir tercicir jatuh di tengah jalan. Jadi, diambilnya dan ditanamnyalah semula. Itu satu lagi kisah Pak Pandir.
*   *   *
Tersebutlah balik kisah Pak Pandir ini tadi. Apabila anaknya yang sudah mati itu sudah sampai hari; dahulu ada yang tiga hari kenduri, tujuh hari kenduri, empat belas hari kenduri. Jadi, Mak Andih ini teringatlah, "Ini sudah tiga hari anak aku mati ini. Hendak buat kendurilah."
Jadi, hendak kenduri dia pun siaplah memasak-masak, apa semua gulai. Kalau begitu disuruhnya Pak Pandir, "Eh! Nanti engkau pergi jemput orang. Pukul 4.00, lepas sembahyang asar narrti kita kenduri. Jadi, engkau panggil Pak Biial, engkau panggil Pak Imam, engkau panggil Tuk Siak, apa semualah."
"Jadi, yang mana satu Pak Imam ini?" kata Pak Pandir.
"Pak Imam itu nanti, bila ada yang berjanggut saja panjang itu," katanya, "Itu Pak Imamlah. Mana yang songkoknya putih itu nanti," katanya, "Itu Pak Bilallah. Engkau panggillah nanti," katanya. "Lain-lain orang pun panggillah." Jadi, dia pergilah hendak menjemput orang.
Pergi, pergi, pergi dia tidak tahu mana rumah Pak Imam. Tidak tahu mana rumah Pak Bilal. Dia ingat, asalkan yang janggut panjang itu nanti Pak Imamlah. Asalkan yang putih sahaja kepala songkok itu, songkok putih, songkok ketayap itu, bilallah katanya. Jadi berjalan, berjalan, ditengoknya bu-rung pipit, pipit uban. Pipit uban ini masa itu, bulu kepala-nya itu putih. Pipit ini ada dua tiga macam. Pipit uban ada, pipit pinang ada, pipit genting ada, pipit tuli ada. Jadi, pipit uban ini kepalanya putih. Jadi, kalau begitu dipanggil-pang-gilnya tetapi tidak mahu datang, dikejarnya. Dikejarnya di-dapatnya satu ekor burung pipit ini tadi. Dibawanya balik.
"Ini bilallah ini," katanya, "Yang bersongkok putih ini." Lepas itu nanti hendak mencari Pak Imam pula.
Pergi, pergi, cari, carinya, ternampaklah kambing jantan yang berjanggut panjang. Jadi, dikatanya ini, "Aaa! Ini Pak Imamlah, ini berjanggut ni."
Jadi, apabila sampai sana, dikejarnyalah kambing itu di-tangkapnya, dibawanya baliklah. Jadi, kambing ini pun dibawanyalah balik. Dalam pada balik berbunyilah, "Bek! Bek! Bek!"
"Ah! Engkau jangan buat pembohonglah," katanya. "Nasi aku tiada lembik," kata Pak Pandir. Habis pipit ini pun ber-bunyi, "Pit! Pit! Pit!"
"Ah! Rumah aku tiada sempit," katanya. "Engkau buat pembohong sahaja, Pak Bilal." Dibawanya balik.
Sampai di rumah, kata Mak Andih, "Dapat? Mana Pak Imam? Ini tadi semua datang? Ada Pak Bilal?"
"Ada sudah ini. Semua dibawa balik," kata Pak Pandir. Jadi, dibawanya. Ditengoknya oleh Mak Andih burung pipit dengan kambing, sudahlah tidak jadilah kenduri itu.
*   *   *
Suatu hari, Pak Pandir dengan Mak Andih ini ada di rumah dan hari pula hujanlah. Jadi, hujan dia tidaklah boleh turun ke ladang apa semua. Jadi, dia duduklah di atas rumah itu. Jadi, apabila duduk di atas rumah, kata Pak Pandir, "Aku ini lapar sangat Mak Andih," katanya. "Baiklah engkau," katanya, "Apa yang hendak dimasak, masaklah. Ada apa-apa pun masaklah. Biar aku makan hujan-hujan ini."
Jadi, kata Mak Andih, "Yalah! Nantilah! Ada pisang muda dekat dapur itu biarlah aku bakarkan," kata Mak Andih.
Jadi, dalam pada dia mengupas kulit pisang semua itu Pak Pandir berkata, "Ai! Lama benar! Perut aku sudah laparlah. Lekas! Lekaslah sikit! Memasak itu kalau apa-apa pun hendak dimasak, masaklah lekas! Kalau pisang, pisanglah." katanya.
Lama-lama Mak Andih ini panas hatinya. Ditengoknya Pak Pandir ini sudah hendak makan sangat, tidak sabar hen­dak makan. Diambilnya pisang muda yang dikupas itu tadi dilumurkannyalah pada punggung kuali. Jadi, hitam sahajalah. Jadi, sudah hitam apa semua diangkat dibawanyalah pada Pak Pandir. Jadi, Pak Pandir ini makan, makan, "Ai! Picang ni," katanya, "Angus ada tapi macak idak," katanya. "Angus ada macak idak," katanya.
Dia ini pelat. Maknanya belum masak lagi pisang itu, muda lagi. Jadi, hitam pada arang buntut kuali itu sahaja. Jadi, itulah ceritanya orang sudah gelojoh hendak makan sangat. Jadi, Mak Andih ini disapukannyalah pisang itu pada buntut kuali. Jadi, itulah ceritanya.
*   *   *
Kemudian, suatu hari itu, pagi itu, Mak Andih sudah masak nasilah. Habis sudah masak nasi, habis dia kata lauk tidak ada. Habis, dicakapkannya dengan Pak Pandir.
"Pak Pandir! Pak Pandir!" katanya. "Engkau ambillah taut bawah rumah itu. Engkau pasanglah dekat sungai itu. Mana tahu dapat ikan nanti, bolehlah kita bawa baliklah. Boleh kita makan sama."
Jadi, Pak Pandir ini kata, "Yalah! Habis, umpan tidak ada. Apa hendak diumpankan ini?"
Datang kata Mak Andih, "Engkau ambillah, cari beialang rusa itu," katanya, "Buat umpan!"
Jadi, kata Pak Pandir, "Yalah!"
Jadi, taut ini sejenis kail yang gunanya hendak menang-kap ikan ini tadi.
Jadi, dibawanyalah taut itu. Dibawa, dibawanya, dicari-nyalah beialang rusa. Beialang rusa itu tidak ada didapatnya. Lama dia berjalan, berjalan, berjalan dijumpanya rusa. "Ah! Ini pun dia rusa," katanya. Kalau begitu rusa itu tengah tidur. Dicangkuknyalah rusa itu pada mata taut tadi. Dicacakkan-nyalah ke sungai. Ah! Lepas itu dia pun baliklah. Balik sekejap lagi lebih kurang dalam dua tiga jam dia pun hendak pergilah hendak menengok tautnya itu balik, sama ada sudah mengena atau tidak. Habis, dia pun pergi, ditengoknya rusa itu sahaja yang ada. Habis dia balik ke rumah jumpa Mak Andih.
"Macam mana Mak Andih?" katanya. "Tidak ada di-makan ikan," kata Pak Pandir. "Umpan kita itu ada juga."
"Apa engkau umpankan?" kata Mak Andih.
"Aku umpan rusa. Aku dapat dekat hutan tadi. Aku cangkukkan."
"Ah! Kalau begitu, rusa, marilah kita tengok," katanya.
Jadi, pergilah Pak Pandir dengan Mak Andih ini.
"Ah! Ini?" katanya. "Rusa betul ini," kata Mak Andih. "Jadi, kalau begitu," kata Mak Andih. Rusa ini sahajalah kita sembelih buat lauk. Tidak payahlah kita mencari ikan lagi," kata Mak Andih. Itu sahajalah ceritanya.

Suatu masa orang kampung pergi menebang untuk membuat kebun. Pak Pandir pun turut sama pergi menebang. Asaikan pagi dia membawa bekal nasi, asal pagi membawa bekal nasi dibuat oleh bininya untuk pergi menebang.
"Ah! Yalah," katanya. "Bawa! Bawa bekallah!" kata Pak Pandir.
Bawa bekal pergi menebang. Jadi, bukan dia menebang cuma dia duduk dalam hutan itu termenung sahaja. Petang orang balik dia balik, orang pergi dia pergi. Pergi membawa bungkus nasi tapi orang menebang dia tidak menebang.
Sampailah masa menuai. Jadi, kata Mak Andih, "Sudah siap dah ladang?"
"Sudah! Besok bolehlah kita menuai," kata dia. Tapi, dia cakapnya sahaja.
Jadi, satu hari itu, Pak Pandir dibawanya sekeping kerak nasi itu. Kerak ini tadi dibawa, dibawanya ke dalam hutan tadi digantungnya atas pokok. Ah! Pak Pandir duduk di bawah pokok itu tadi. Jadi, apabila petang, orang hendak balik, orang yang tadi pergi menebang hutan pun lalu. Mereka pun bertanya, "Apa engkau buat, Pak Pandir?"
"Alah! Duduk-duduklah," kata dia. "Badan sudah letih," kata dia.
"Aaa! Itu apa pulak dekat atas pokok itu?" "Ah, kerak nasi!" kata dia.
"Ah! engkau Pak Pandir! Engkau ini buat pembohong sahaja," kata orang tadi. "Ada pulak kerak nasi berkilat-kilat begini?" katanya. Kata orang itu, "Lebah!"
Kata Pak Pandir, "Tidak! Rak acik!" Dia mengata kerak nasi itu "rak acik" sebab dia pelat. Kata dia, "Rak acik!"
Kata orang itu, "Eee! Eh! Lebah!" "Rak acik apa? Asal betul-betul kerak nasi, aku bertaruh, aku bertaruh ladang pun aku jadi," kata orang itu. "Kalau ladang, kalau betul kerak nasi ambillah, ambillah ladang aku itu. Tapi, kalau sarang lebah, betul lebah, engkau aku kerjakan," kata dia. "Aku hambakan engkau," kata orang itu lagi. "Ah, yalah!" kata Pak Pandir.
Ditengok, dipanjatlah ditengok. Ditengok, betullah kerak nasi. Dapatlah Pak Pandir ladang orang itu. Ah! Balik tadi itulah bukan main sukalah Mak Andih. Mak Andih menyang-kakan dia, betullah Pak Pandir berladang. Pada hal, dia main nasib-nasib, main nasib-nasiblah itu. Mengakalkan orang. Mengakalkan orang! Bukan sengaja hendak mengakalkan orang pun tidak. Memang sengaja digantung kerak nasi.
Kemudian, tidak lama selepas itu, Mak Andih ini sudahlah marahkan Pak Pandir. Dia tidak ada kerja. Dia asyik duduk di rumah. Hendak makan tidur, makan tidur sahaja. Kalau begitu, bila dimarah-marah oleh Mak Andih ini, dia terfikir di hatinya. "Kalau macam ini," katanya, "Baiklah aku buat satu helahlah."
Kata Pak Pandir kepada Mak Andih, "Engkau gaduh-kan aku tidak bekerja. Baiklah! Aku ini hendak pergi belayar. Hendak belayar seminggu. Hendak kerja. Hendak cari duit. Jadi, engkau siapkan aku bekal; bekal kuih-kuih ke, nasi apa semua selama seminggu. Jadi, biar aku pergi belayar," kata Pak Pandir.
Jadi, Mak Andih ini siapkanlah nasi, lauk semua, ketupat, apa yang ada, kuih bekalan dalam seminggu. Jadi, sudah siap bungkus apa semua, Mak Andih pun pergi turun ke bawah. Turun ke bawah hendak pergi menengok-nengok kebunnya-lah. Jadi, Pak Pandir ini naik atas para, tidak ada pergi bela­yar. Orang zaman dulu, ada rumah pakai para. Di atas rumah itu, ada satu lantai lagi, ada para tempat simpan barang. Jadi, Pak Pandir tidak pergi belayar, dia naik atas para itu.
Jadi, dalam pada seminggu ini Pak Pandir duduk atas para itu makan sahaja. Makan, makan, berak pun tidak, ken-cing pun tidak. Jadi, hendak berak diambilnya gabus, disum batnya duburnya tadi. Dia duduk di atas para itu.
Jadi, apabila sudah sampai seminggu, Mak Andih ini pun berkata, "Ah! Hari ini sudah sampai seminggu. Aah! Pak Pandir ini hendak balik dari belayar ini," katanya. "Baiklah aku berkemas-kemas."
Jadi, disapunyalah lantai, sawang-sawang apa semua dekat para itu, bawah para. Ditengokkannya, "Ada gabus pulak," katanya. "Ini apa pulak gabus ini pada para ini?" katanya.
Jadi, dia hendak membersihkan para itu. Dicabutnyalah gabus itu oleh Mak Andih. Jadi, Pak Pandir pun terberaklah. Jadi, kenalah muka Mak Andih.


Sumber: Disesuaikan daripada penceritaan Haji Talib Bulat dan Haji Abdul Manan Puteh, 1995. Teluk Panglima Garang, Kuala Langat, Selangor.

No comments:

Post a Comment